My Memory

Thursday, April 1, 2010

Saat Hati Bercerita Kebenaran Tercipta

Tidak aku tahu kenapa ruang sepi selalu menggunci hati dan merantai perasaan ini. Pada kedewasaan ini, aku selalu ingin membuat sesuatu perkara tanpa sesiapa pun. Namun aku selalu tersalah langkah dan pada saat itu benar-benar memerlukan seseorang untuk menemani aku. Bila aku pejam mata, aku seolah-olah berada ditengah-tengah padang yang tandus dan gersang, aku kehilangan arah dan tujuan. Aku takut untuk terus melangkah dan langkah aku terus terhenti pada tempat yang tak sepatutnya. Aku kini telah sampai pada satu tahap di mana aku sendiri menjadi binggung untuk mengatasinya. Langkah aku kaku dan terus berdiri mencari jalan kembali pulang. Aku tidak pernah berasa takut seperti ini seolah-olah maut telah menjemput aku pulang. Tangan dan kaki aku berasa seram sejuk nan kedinginan. Aku ingin lari tapi aku sendiri sudah tidak berdaya lagi. Aku terus terkapai-kapai tanpa bantuan dan keseorangan menempuh saat itu. Hanya yang mampu aku lakukan iaitu bertawakal dan berserah pada yang Esa. Akhirnya bila aku buka mata hati ini, aku dapat melihat sebuah cahaya yang amat terang dan tidak pernah aku lihat sebelum ini. Aku bangkit dari lena dan kelemasan yang membaluti diri. Aku terus berjalan dan berjalan tanpa mengenal erti letih dan putus asa. Aku berjalan menuju cahaya itu dan semakin aku aku cuba mendekatinya aku berasa semakin tenang dan segala kesepian dalam jiwa dan hati aku makin pudar. sekarang aku mampu menerima semua ujianNYA. Kini aku tahu kerana Cahaya Illahi aku telah kembali ke dunia nyata ini. Aku percaya dengan cinta sejati ini akan menemukan aku dengan kebahagian yang aku impikan selama ini. Inilah diri aku pada hari ini dan seterusnya, aku akan berusaha mencari kelemahan diri dan memperbaikinya. Aku kembali berjuang dengan semangat dan azam yang baru. Disebalik cerita ini, ada seorang sahabat yang memberikan aku kekuatan dan dorongan dengan sebuah nasihat dan ceritanya. Aku amat berterima kasih kepadanya kerana telah mengingatkan aku tentang sesuatu yang amat bernilai dari sebuah kesedihan iaitu "KEIMANAN". Siapa sahabat itu,biarlah menjadi rahsia hati ini dan tak perlulah aku ceritakan tetapi namanya akan terus bersama aku sampai bila-bila. Insy'allah.

No comments:

Post a Comment