My Memory

Saturday, April 24, 2010

"syllabus emotion"

Hari ini bila aku masuk ke ruang perbincangan, tiba-tiba hatiku jadi pilu yang amat sangat kerana aku terbaca satu kenyataan yang aku sendiri takut untuk menghadapinya. Aku tidak dapat membayangkan keadaan wanita tersebut yang aku panggil akak. Hanya kerana isu tiada zuriat satu perkahwinan yang kukuh boleh terlerai jua. Hakikatnya, beberapa hari yang lalu seorang wanita bangkit untuk berkongsi rasa dukanya bersama rakan-rakan yang untuk mendapatkan pandangan dan nasihat berkenaan perkahwinannya yang kian retak menanti belah. Kini segalanya telah berakhir bila wanita tersebut memfailkan surat cerai pada hari Jumaat yang lalu kerana sudah tidak dapat bertahan apabila mengetahui insan yang disayanginya mempunyai perempuan lain tanpa pengetahuannya. Perkahwinan mereka yang terbina sekian lama selama 8 tahun musnah begitu sahaja. Ada kenyataan rakan yang paling menyentuh hati aku apabila terpaksa menahan segala siksaan daripada seorang suami yang sepatutnya melindungi tetapi. Mungkin aku terlalu muda untuk menyertai perbincangan mereka semua yang telah mendirikan rumah tangga. Tetapi aku sebagai wanita turut merasai segala kepahitan yang mereka alami di alam perkahwinan melalui kenyataan mereka. Hanya nasihat yang mampu aku berikan. Terkadang aku hanya mampu menahan sebak bila membaca kenyataan mereka…banyak pengajaran yang aku dapat daripada perbincangan mereka semua kerana satu hari nanti aku juga akan bergelar seorang isteri dan ibu. Tapi bila??:) Hanya Allah Maha Mengetahui dan aku yakin kepadaNYA kerana satu hari aku akan memperolehi kebahagian. Insy’allah… Wahai Puteriku Sayang Kau Bunga Kebanggaan by hijjaz ( renung-renungkanlah wahai kaum adam dan hawa ).

No comments:

Post a Comment