My Memory

Saturday, April 3, 2010

Persahabatan tak kira usia

Agaknya semua kisah sedih aku berlalu dengan pantas. Aku sendiri pun tidak menyedari semua ini tapi yang pasti setiap kesedihan ada keindahan tersendiri. Sama seperti cerita aku pada kali ini. Aku ada seorang sahabat yang amat baik dan aku dah menganggapnya seperti kakak aku ini kerana aku tidak mempunyai kakak kandung. Adalah baiknya aku bermula dari tahap perkenalan kami sehingga menjadi sangat rapat. Aku amat menyayanginya kerana dalam satu tempoh yang panjang aku telah berpeluang untuk mengenalinya dengan lebih rapat. Setiap saat suka dan duka menjadi rahsia bersama malah kami berdua sama nasib sebab dia tidak mempunyai ayah dan aku tidak mempunyai ibu. Orang yang paling kami sayang telah dijemput pulang ke tempat asalNYA. Kami sama-sama redha dan pada satu ketika dia bersendirian dikatilnya sambil membelakangkan aku. Malah dia tidak mengendahkan sepatah pun perkataan yang keluar dari mulut aku. Dalam keadaan yang tidak aku duga dia sedang menangis kerana terlalu merindui arwah ayahnya. Aku kehilangan kata kerana aku amat memahami keadaannya waktu itu. Hanya satu perkataan yang mampu aku ungkapkan kepadanya “ bersabarlah kerana aku tahu apa yang sedang kau rasakan”. Pada 8 April 2008, kami telah berkenalan di airport AirAsia kerana kami dapat tawaran untuk belajar di Kolej Negeri Seremban N9. Aku masih ingat lagi disebabkan satu usikan berkenaan bagasi kami mula berkenalan. Bila dikenangkan balik saat itu aku rasa sangat lucu.. Walaupun aku lebih muda 3tahun daripada dia tapi persahabatan kami kian erat ini kerana hanya dia yang dapat bertahan dengan perangai aku bak ombak kejap baik seindah mata memandang laut waktu senja damai kejap lagi macam laut bergelora yang boleh menenggelamkan kapal besar. Walau dah berumur tapi kami sama-sama nakal masa asrama dulu. Rasanya aku dah tak payah nak cerita lagi mengenai perkenalan dan keakraban kami berdua, cukuplah sampi sini sahaja. Masa ulang tahun kelahiran aku yang ke-22 tahun, ada sebuah hadiah yang tak pena aku lupakan sampi saat ini. Aku bukan jenis pendendam tapi peristiwa itu amat payah aku nak lupakan kerana aku takut hubungan mereka akan berakhir dengan kebencian. Seandainya ini yang berlaku mungkin dan pasti aku akan berasa bersalah walaupun aku sendiri menjadi mangsa penipuan mereka. Aku sendiri pun tidak mengerti kenapa aku masih ingat peristiwa itu walhal aku dah lama maafkan mereka berdua dan persahabatan kami tidak pernah terjejas kerana peristiwa itu. Disebabkan guruan yang mereka cipta untuk mengenakan aku akhirnya memberi kesan pada hubungan mereka berdua sehingga hampir membawa kepada perpisahan. Aku bersyukur dengan nikmat Allah kerana memberi aku kekuatan naluri hati yang amat kuat. Akhirnya, semua teka teki yang mereka mulakan terjawab apabila aku dapat tahu orang yang menghubungi aku adalah tunang sahabat aku sendiri. Aku sendiri tidak mengerti kenapa mereka sanggup mempertaruhkan hubungan mereka hanya kerana aku. Seandainya, perpisahaan mereka terjadi hanya kerana guruan yang amat menyakitkan hati aku. Tidak aku tahu apa yang akan terjadi pada dia kerana dalam hatinya hanya ada seorang kekasih yang siang hari malam sering mendoakan kebahagian menjadi milik mereka berdua iaitu “SYAHRIL”. Namun semua dugaan ini ada hikmahnya malah menjadikan hubungan mereka rapat bak pinang dibelah dua. Setiap kesedihan ada keindahan kini mereka dah sah bergelar suami isteri pada 21 Mac 2010 dan majlis persandingan mereka akan berlangsung pada 3 April 2010. Aku bersyukur kerana dia sudah menjadi milik orang lain yang bergelar suami. Sarina binti Said adalah sahabat dunia akhirat aku. Selamat penggantin baru dan semoga dikau menjadi isteri yang soleha malah dapat zuriat yang ramai dan comel-comel. Amin… masih banyak lagi cerita dalam hidup aku yang akan aku kongsikan bersama anda semua. Insy’allah…

No comments:

Post a Comment